Pienyritysten yleisimmät virheet verkkosivustolla

Kaiken siirtyessä kohti digitalisaatiota on selvää, että nettisivutkin tulisi olla laadukkaat. Huonot nettisivut eivät ole enää vaihtoehto. Heikot nettisivut ajavat potentiaaliset asiakkaat pois, joka tarkoittaa sitä, että heidän ostorahansa päätyvät jollekin muulle.

Siksi on tärkeää luodessa omia nettisivuja, että siihen käytetty apumateriaali on laadukasta. Heikot ohjeistukset johtavat heikkoihin tuloksiin ja sama toisinpäin. Eli web-suunnittelun tärkeys korostuu.

Web-suunnittelu ytimessään on kuin taidetta. Kuten taide, web-design tuovat katsojille kokemuksen, kun he vierailevat nettisivustolla. Siinä yhdistetään erilaisia funktioita toisiinsa, mikä tekee nettisivuista näyttävän, rennon ja mielenkiintoisen. Jotta tähän tavoitteeseen päästään, niin on olemassa muutamia yleisiä sääntöjä, jotka tulisi ottaa huomioon sivuja tehdessä.

1) Liikaa sisältöä

Varsinkin pienyritysten sivuilla välillä näkyy, että pyritään tuomaan sivuille mahdollisimman paljon sisältöä kuvien, videoiden ja tekstien avulla. Vaikka voi kuulostaa “järkevältä” tuoda mahdollisimman paljon sisältöä, sillä silloin asiakaskuntahan olisi laajempi. Todellisuudessa liiallinen informaatiokuorma sekoittaa kävijöiden ajatukset, jolloin he eivät tiedä, mitä liiketoimintasi todellisuudessa tarjoaa tai mihin olet erikoistunut.

2) Liian sekava

Liiketoiminnan kehittämisessä olennaista on tehdä asioita pitkäjänteisesti, jotta tuloksia alkaa syntymään. Tämä tarkoittaa nettisivujen osalta sitä, että fonttityylity, värit, kuvat ja teemat eivät saa poiketa toisistaan. Sekalainen ulkoasu vaikuttaa suoraan yrityksen brändiin.

Se, miten tähän on järkevää lähestyä on ottaa brändi-imagon näkökulma mukaan. Jos et ole suunnitellut brändi-imagoa huolellisesti, niin helposti ajautuu sekoittamaan useita eri designeja ja teemoje nettisivustolle. Suunnitellessasi verkkosivustoa valitse yksi teema ja yksi logo.

3) Heikko call-to-action (CTA)

Kirjoitimme blogiimme call-to-actionin tärkeydestä, miksi oikein tehtynä CTA motivoi yleisöä ottamaan seuraavan askeleen. “Klikkaa tästä”, “Lunasta kuponki” ja niin edelleen. Call-to-actionia käyttäessä on kuitenkin muistettava, että sen kuuluu selvästi viestiä yleisölle, mitä heidän kuuluisi tehdä. Tulee olla tarpeeksi informaatiota, jotta vierailijasi tulevat tietämään, mitä he saavat klikkauksen seurauksena.

4) Merkityksettömät kuvat

Kuvat ja grafiikat ovat olennainen osa verkkosuunnittelua. Kuten yleinen sanonta kuuluu: Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Haluat siis tuoda kuvan avulla enemmän kuin tuhat positiivista sanaa, etkä negatiivisia. Eli kuvan laadulla on suuri merkitys.

Monet yritykset käyttävät kuitenkin selittämättömästi heikkolaatuisia kuvia. Kuvia, jotka eivät ole korkealaatuisia, korostuu verkkosivustossasi ja ajaa kävijät pois. Samoin epäolennaiset kuvat hämmentävät lukijoita, jolloin he ihmettelevät, millaista viestiä yrität välittää heille.

Jos olet miettinyt nettisivujen tekoa, niin suosittelemme tutustumaan meidän verkkokurssiimme. Opetamme vaihe vaiheelta, kuinka rakentaa laadukkaat nettisivu