Facebook-mainonta ja myyntitunneli

Facebook ja myyntitunneli

Kaikkihan tietävät nykyään, että yrityksen pitää olla somessa, jotta se voidaan löytää. Somealustoilla mainonta on hyvä keino kasvattaa oman yrityksen näkyvyyttä ja myyntiä, mutta somessakin tarvitsee olla strategia. Pelkkä summittainen postailu ei riitä. Sekään ei ole optimaalista tuottaa mahdollisimman paljon sisältöä eri kanaviin, jos ei ole tiedossa, että mitä kaikella sisällön julkaisemisella haluaa saavuttaa. Käyn tässä postauksessa läpi Facebook mainonnan perusteita ja annan sinulle tietoa, kuinka pääset siinä itse alkuun.

Mainontaa ei kannata ajatella pelkästään välineenä suoraan myynnin lisäämiseen. Harmittavan usea usea yrittäjä mainostaa Facebookissa suoraan tuotteitaan summamutikassa jollekin kohderyhmälle. Somen voima toimii usein paremmin, jos masinoit kampanjoita yleisösi kasvattamiseksi tai luottamuksen rakentamiseksi brändiäsi kohtaan.

Facebookissa mainontaa voit siis käyttää kolmen eri tavoitteen saavuttamiseksi:

  1.  Tuotteiden markkinointi
  2.  Luottamuksen kasvattaminen
  3.  Yleisön hankinta

Mainostaminen Facebookissa on pähkinänkuoressa haluamasi kampanjan sijoittaminen tietyn, kohdennetun yleisön Facebook-uutissyötteeseen. Mainostaminen on pitkäjänteistä ja sinun tulee ajatella sitä myyntitunnelin kautta. Ensin teet mainoskampanjoita yleisön hankkimiseksi ja luottamuksen kasvattamiseksi brändiäsi kohtaan. Kun ihmiset luottavat sinuun tarpeeksi, ovat he myös valmiita ostamaan tuotteitasi. Tähän tarvitset markkinointistrategian.

Myyntitunneli on tärkeä osa some-markkinointia.

Oman strategiasi tulisi rakentua myyntitunnelin ympärille. Mieti ensiksi kenelle alat tunnelia rakentamaan. Kuka on unelma-asiakkaasi? Mitä ongelmia asiakkaillasi on mihin voisit tarjota mainostamisen avulla ratkaisua? Keksittyäsi ongelman voit esimerkiksi alkaa rakentamaan ilmaista opasta asiakkaalle osaongelman ratkaisua varten. Nähdessään oppaasi mainoksessa sitten omassa feedissään teet asiakkaan tietoiseksi omasta brändistäsi ja herätät hänen mielenkiintonsa. Sen jälkeen sinun tulee vielä rakentaa luottamusta laadukkaalla sisällöllä, esimerkiksi hyviä vinkkejä jakamalla ilmaiseksi omalla Facebook-seinälläsi. Kun asiakas luottaa sinuun, on aika tehdä mainos tai postaus mikä suoraa kehottaa asiakasta ostamaan tuotteesi.

Tässä on myyntitunneli lyhyesti kuvattuna. Seuraamalla tätä ajatusmallia takaan, että tulet näkemään parempia tuloksia, kuin vaan suoraa omia tuotteitasi tai palveluitasi summamutikassa mainostamalla. 

verkko design perustaja
Ville Ristola
Verkko Designin perustaja
Ota haltuun myös sosiaalinen mediamme, jaamme viikottain kiinnostavaa sisältöä!